02.05.2019
Jako první kapelu v dnešní várce představujeme legendární INCANTATION. Že jim to v jejich současné formě hraje náramně, přesvědčili fanoušky na právě doběhlém evropském turné. Veteráni v čele s Johnem McEnteem se ale do josefovské pevnosti vrací se speciálním old school setem složeným pouze ze skladeb z klasických alb Onward to Golgotha, Mortal Throne of Nazarene a Diabolical Conquest! Jejich smrdutý death metal plný pomalejších, až doomových riffů vyhnije přímo na pódiu.
Záhrobní znění vyznává i death metal australských ESKHATON, jejichž jméno se z teologického pohledu dá přeložit jako „završení celého stvoření“ (vč. člověka a jeho „finality“). Ten je tak nasáklý špínou, že se hodí přirovnání třeba k Impetuous Ritual či Portal. Nepostrádá ovšem promyšlené kytarové pasáže, technické zvraty a zběsilá tempa, proto je do pevnosti povoláváme již podruhé. Jejich hudba doslova ničí, je to temný zdroj energie.
Do smrtícího závěsu jako náhradu za odpadlé Annotations of an Autopsy přidáváme původně norské, dnes už však mezinárodní brutal komando KRAANIUM, které vyznává slamming death metal. Jejich pátá deska Slamchosis nasytí milovníky těžkých not a kytarových stěn stylu Devourment. Připravte si “kladiva”!
Dost bylo death metalu, přibrušme ostří a vytáhněme jednoho ze zástupců klasického old school thrash metalu. Němečtí harcovníci EXUMER měli prvními dvěma alby na scénu v jejich domovině ne pramalý vliv a jsou prapůvodní podobě thrashe věrni již od roku 1985, takže uctívači raných Exodus nebo Slayer, protože Exumer hrají extrémně chytlavě a kvintesenci žánru derivují tu nejpoctivější, za jejich přidání na soupisku festivalu budou na větvi.
Trvale úchvatnou formu si drží slovenští ČAD. Ti vydali pátou desku Bastard, na níž oproti minulosti přibylo pomalejších věcí, ale stále nechybí drtivé nášupy na pomezí metalu a punku. S touhle kapelou nešlápnete vedle!
Přesuňme se k MEAT SPREADER. Za touhle polskou grupou stojí bývalý zpěvák Dead Infection Jaro, který ji před dvěma lety se členy Squash Bowels a Neuropathia po ročním fungování přivedl na podia festivalu Obscene Extreme. A jelikož letos MEAT SPREADER vyšlo split album s Haemorrhage a Hemdale a jejich gore grind core ctí ty nej tradice a kvality, přivážíme tyto matadory extrému i k nám.
„Make noise not music.“ Dají se DISCHARGE definovat výstižněji? Spolu s Wolfbrigade asi nejznámější představitelé d-beatu jsou bez debat hardcore punk kult, však hrají už od roku 1977. Drnčící kytary, kvapící rytmus a pekelně živá show, neb skladby hrají snad v jednou takovém tempu než na albech, takže hudbě dávají tuplovanou porci energie a divokosti. Je se na co těšit.
DECULTIVATE jsou pražskou odpovědí na zběsilou hardcore scénu, jíž vévodí spolky jako Converge nebo Cursed. Misantropický, crustový feeling a skladby se stopáží do dvou minut vás vyflusnou jako byste byli v mlýnici celou hodinu. Tenhle nátěr musíte „Milovat“!
Pro finský metal jsou poznávacím znamením silné melodie a chytlavost, až návykovost. U OMNIUM GATHERUM oproti jiným ale přidejme intenzivnost a velmi živelné koncerty plné neomšelých melodií. OMNIUM GATHERUM se totiž nebojí šlápnout na plyn, nebo použít progresivnější pasáž. Tahle parta neopakuje vyřčené, ale hledá v melodickém death metalu cesty.
Litevský kvartet AU-DESSUS do slušně nasypaného (post-)black metalu láme nepravidelná tempa v atmosféře islandských kapel. Těžké riffy, náklepy a výrazné vyhrávky z nich utváří funkční a strhující kombo. Na násilnou originalitu AU-DESSUS sice nehrají, ta však ve chvíli, kdy vás jejich živý výkon naprosto pohltí, není potřeba.
Na samotný závěr jsme si nechali naprostou lahůdku. Norské avantgardisty VED BUENS ENDE, za něž hovoří už jejich jméno – Na konci duhy. Kapela založená začátkem 90. let fungovala v podstatě jen pouhých pár let a za dobu její krátké existence ji tvořily takové osobnosti jako Vicotnik, Czral, Skoll, Sverd, Øyvind Myrvoll nebo ICS Vortex, tedy aktuální či bývalí členové kapel Dødheimsgard, Emperor, Satyricon, Arcturus, Ulver, Virus, Manes, Aura Noir, Dimmu Borgir, Fleurety, Nattefrost a dalších. Jejich debut Written in Waters z roku 1995 se stal milníkem norské divnohudby a dodnes je z něj citováno a neodkazuje se na něj jen blackmetalová obec. Obnovená koncertní činnost VED BUENS ENDE by měla letos být omezena na pouhé čtyři koncerty, půjde tedy skutečně o exkluzivní a jedinečnou možnost vidět tyhle Nory zpět v akci.